Magyar Narancs, 2023/50. szám, 2023. december 13.
SZILÁGYI ÁKOS
Szilágyi Ákos esztéta, költő, a szuverenitás fogalmáról
A megfélemlítési törvényként emlegetett szuverenitásvédelmi törvény mögötti szándék nem új keletű jelenség, még Magyarországon sem. Szilágyi Ákos korábban is sokat foglalkozott ezzel. A fogalom problémás értelmezéséről beszélgettünk.
Magyar Narancs: 2011-ben egy teljes könyvet szentelt a szuverenitás témájának, illetve a kifejezés körüli problémáknak.
Szilágyi Ákos: Ennek a 2011-es könyvnek az a címe, hogy A szuverenitás fantomja. A fantom kísértetet és kísértést is jelent. A szuverenitás fantomizálódása a könyv írásakor – a globalizáció és az európai integráció vágtázó folyamatai közepette – évtizedek óta tartó folyamat volt, úgyhogy semmit nem kellett megjósolni, legfeljebb – sűrű hálaadások vagy cifra hazafias káromkodások közepette – megállapítani: ez van. Én a hálaadók közé tartoztam. 1995-ben Gombár Csaba az általa vezetett Korridor kutatócsoport szuverenitásról szóló tanulmánykötetének A szuverenitás káprázata címet adta, ő maga pedig így fogalmazott: „Mire ölünkbe hullott, anakronisztikussá vált”. Mármint a szuverenitás. Nyugaton már ekkor egyre több alkotmányjogász, nemzetközi jogász beszélt a „posztszuverenitás” koráról. Világossá vált, hogy a nemzeti szuverenitás fogalma meghaladottá vált, virtualizálódóban van. Nagy Boldizsár nemzetközi jogász a „szuverenitás démonáról” írt briliáns esszét Magyarország uniós csatlakozásakor, 2003-ban. Szóval az az újdonság, amit én a könyvben bő évtizede előrevetíthettem, nem a szuverenitás új életre kelése, hanem populista politikai doktrínává, legitimációs ideológiává válása volt az úgynevezett „szuverén demokráciákban”.
Mitől szuverén egy demokrácia?
Nem egy demokrácia, hanem kettő: az orosz és a magyar. Attól, hogy nem az. A „szuverén” jelzőt fosztóképzőként kell érteni. A „szuverén demokrácia” legitimációs ideológia, amely Oroszországban született meg 2008-ban. Vlagyimir Szurkov elnöki mindenes, médiaszakember találta ki a Putyin-rendszer számára. Arra szolgált, hogy szuverenitásként legitimálja Oroszország egyre súlyosabb demokráciadeficitjét és autokratikus elváltozását, ennek nyugati kritikáját pedig az orosz szuverenitásba való beavatkozásként. Az orosz szuverén demokrácia 2000-ben a „törvény diktatúrájának” putyini meghirdetésével kezdődött, a magyar szuverén demokrácia pedig 1998-ban azzal, hogy a kormányra került Fidesz „rendszerváltásnál kevesebbet, kormányváltásnál többet” ígért. De hol vagyunk már ettől! A 2002-es választások elvesztése után a Fidesz egy új, második rendszerváltás pályájára állította a magyar liberális demokráciát. Maga Orbán Viktor idézte föl a minap a Századvég Intézet szuverenitási konferenciáján tartott beszédében Kövér László mondását, miszerint azért szenvedhettek választási vereséget, mert „kormányon voltak, de hatalmon nem”. Elképesztő mondat, kulcsmondat.
Az egész 2010-es illiberális rendszerváltás elhelyezhető ennek az egyetlen mondatnak a foglalatában. A kormányok leválthatók, jönnek-mennek a hatalomban, a hatalom azonban nem leváltható. Ezért nem az a kérdés, ki van éppen kormányon, hanem az, hogy ki van hatalmon. A szuverén demokrácia időben és térben korlátlan hatalomgyakorlást jelent, a vezér saját szuverenitását, a vezér saját demokráciáját, egyedül ő lehet úr a demokrácia házában, ami épp ezért bizonyul aztán az autokrácia házának. A szakirodalomban ezt választásos autokráciának nevezik. A populista vezér a régi, 17. századi abszolút uralkodók szuverenitását ölti magára. Korlátlan hatalomra tör, és valóban e két országban ez idő szerint belső korlátja szinte már nincsen a szuverén vezéri hatalomnak, csak külső. Nálunk ez elsősorban az EU-t és a NATO-t jelenti. Folyik is a „szuverenitásvédő háború” velük szemben rendesen. Mindkét országban, azzal az apró kis különbséggel, hogy Oroszország nem tagja egyiknek sem. Összefoglalva: a nemzeti szuverenitás, a népszuverenitás valóban fantomizálódott a 20. század végére, de az abszolút uralkodóként, szuverénként fellépő populista vezérek szuverenitása olyan mértékben kelt új életre, ahogyan sikerült a társadalmi zűrzavarként, idegen befolyásként, nemzetellenes merényletként átértelmezett plurális demokráciát egy-egy országban kiüresíteni, beszűkíteni, felszámolni.
Értünk egyáltalán általánosan valamit szuverenitás alatt?
Persze, hiszen a mindennapi szóhasználatunkban is benne van. Gyakran mondunk olyanokat, hogy ez valakinek a szuverén döntése, szuverén akarata, hogy valakinek van szuverén ízlése, gondolkodása. Általánosságban ez azt jelenti, hogy független, önálló, integer, nem lehet kívülről befolyásolni, nem tűri, hogy beleavatkozzanak a döntéseibe. Persze, ez a döntési hatáskör nem korlátlan. Ha ma egy apa büntetésként gázrezsóra ülteti a gyerekét, akkor az nem az ő szuverén hatásköre, hanem bűncselekmény, amit szankcionálni fognak. Nem mondhatja azt: kinek mi köze hozzá, az én gyerekem, szuverén jogom úgy megbüntetni őt, ahogy akarom. Persze, a modern államok szuverenitása sem jelentett korlátlan hatalmat, mindig is voltak külső és belső határai annak, hogy mit tehet, illetve mit nem tehet meg a szuverén uralkodó, nép, nemzet, állam. A kölcsönös függések, a nemzetközi szerződéses viszonyok, a nemzetközi jog erősödése folytán ez a szuverenitás az elmúlt három évszázad alatt igencsak megfogyatkozott. 1945 után a háborúindítás már nem szuverén hatásköre egy államnak, hanem bűncselekmény, nem irthat ki szuverénül népeket vagy népcsoportokat és így tovább. Ma már a terror, az elnyomás, az emberiségellenes cselekedetek sem tartoznak egyetlen állam szuverenitásának hatókörébe. Az „azt csinálok, amit akarok, mert szuverén vagyok” korszaka rég véget ért, igazában csak a 17–18. században volt érvényes, amikor tényleg azt jelentette, amit XIV. Lajos mondott vagy nem mondott, de mondhatott volna bármelyik abszolút monarcha: L’État c’est moi – Az állam én vagyok. Az eredeti, 17. században született és az abszolút monarchiákban testet öltött szuverenitásfogalomnak talán ez a legtalálóbb meghatározása. A nemzeti szuverenitás, a népszuverenitás már sokkal korlátoltabb hatalmi függetlenséget jelöl: nem személyre szabott, valamilyen intézményi vagy szellemi entitás – nemzet, alkotmány, állam, parlament – rendelkezik vele. Csak a 20. századi totalitárius vezérállamokban tért vissza a 17. századi értelemben vett abszolút uralkodói szuverenitás. És ennek a totalitárius szuverenitásnak a fantomja kísért ma a már említett „szuverén demokráciákban”. Ma már akár Putyin is, Orbán is mondhatnák, hogy „az állam én vagyok”. Mondják is, szinte mindig többes szám első személyben beszélnek.
Kezdetben is ennyire ellentmondásos, homályos fogalom volt a szuverenitás?
Semmiképpen. A szuverenitás eredetileg a korlátlan uralkodói hatalmat jelentette. A harmincéves háború, a véres európai vallásháborúk káosza nyomán a 17. században született meg olyan filozófusok fejében, mint Jean Bodin és Thomas Hobbes, és lett az 1648-as vesztfáliai békekötéssel létrejött európai nagyhatalmi rend és az úgynevezett abszolút monarchiáknak a legitimációs alapja. Az uralkodói hatalom isteni akaratból eredeztetése nem ment tovább: ha nem egy kereszténység van, hanem több és több egyház, több hitgyakorlat, akkor vagy káoszba hanyatlik az uralkodás, ahogy azt a harmincéves háború mutatta, vagy az autoritásnak kell új forrást találni: ez lett a szuverenitás. Ami a 20. század derekán és most a 21. század elején atavisztikusan visszajönni látszik Európában, az a 17. századi szuverenitás, a „kötözetlen vadállat” – ahogy Montesquieu nevezte kora abszolút uralkodóit – szuverenitása. Jakab András kiváló jogtudós magát a korlátlan hatalmat feltételező 17. századi szuverenitásfogalmat nevezi „vadállatnak”, amelyet meg kell láncolni, különben zsarnokságokat készít elő. A népszuverenitás, a nemzeti szuverenitás, az alkotmány szuverenitása – e „leláncolásnak” a különféle stratégiai voltak. De a magyar szuverenitásvédelmi törvény nem Orbán Viktor vezéri szuverenitását hivatott „megkötözni”, hanem a társadalom – a civil szervezetek, önkormányzatok, a média, a kulturális intézmények – szuverenitását. Itt az államtól, a hatalomtól való függetlenséget tekintik, magyarán a szabadságot tekintik „kötözetlen állatnak”, igyekeznek móresre tanítani, a rendszer ketrecében tartani, hisz különben még belemarna a vezér kenyéradó szuverenitásába.
Ezek szerint ez a sok kormányzati beszéd a szuverenitásról nem új keletű?
Eleitől fogva másról sem beszélnek. Az úgynevezett „szuverenitásvédelem”, ami a vezéri szuverenitás védelmét jelenti befelé és kifelé is, kezdettől napirenden van. Ennek keretében zajlott már az IMF kipaterolása, az „unortodox”, vagyis szuverén gazdaságpolitika bevezetése, a CEU és egy sor más nemzetközi szervezet kiüldözése is. 2013-ban külön parlamenti vizsgálóbizottság foglalkozott a „külföldi befolyásszerzés” folyamatos figyelésével, nyilvántartásával és nyilvánosságra hozatalával, például a civil szervezetek által megpályázható „norvég alapítványi pénzzel”, vagyis ugyanazzal, amivel a nemsokára a szuverén saját alaptörvényébe foglalt Szuverenitásvédelmi Hatóság fog foglalkozni széles e hazában. Mivel a vezéri szuverenitásnak mára csak kívülről van némi gyönge jogi, politikai korlátja, féke, ellensúlya, a legfőbb ideje volt véget vetni a belül elsorvasztott, halálra ítélt és csak uniós tagállami és alapítványi forrásokból valamennyire életben tartott civil társadalom és média tevékenységének, amely még mindig zavarja a korlátlan hatalomgyakorlást.
A magyar szuverén mintha nemcsak befelé igyekezne korlátlan hatalmat érvényesíteni, hanem kifelé is: hiába a nemzetközi jogi vagy uniós elítélés, Magyarország szuverénül megteszi, hogy nem hajtja végre az Európai Bíróság menekültügyben hozott elmarasztaló ítéletét. Ezek szerint megteheti?
Ez a szuverenitási színjáték része. A magyar szuverenitás dacol Brüsszellel, fittyet – bakfittyet – hány neki stb. stb. A demokráciadeficitet, a szabadságkorlátozásokat – e tekintetben csakúgy, mint Oroszországban – kőkemény nemzeti szuverenitásként viszik színre, mondhatni teatralizálják a saját nézőközönségük számára. A valóság ennél kissé nyomorultabbul fest. Először is, Magyarország nem csak az Európai Unió egyik tagállama, de még a schengeni övezetnek is a része, tehát bárki, menekült, migráns is, aki az EU bármely országában letelepedhetett és megkapta az állampolgárságot, szabadon jöhet-mehet a magyar határokon, és letelepedhet akár Magyarországon is. Hiszen ugyanezt teszi folyamatosan jőve-menve más uniós államok határain száz- és százezer magyar is, még csak nem is az útlevelével, hanem a személyi igazolványával. Másrészt a déli határon emelt és őrzött szögesdrót kerítés, a területi szuverenitásnak ez a múzeumba való emlékműve a jelek szerint nem sokat ér a menekülthullámokkal szemben: úgy haladnak át Magyarországon, mint kés a vajon. Harmadrészt, nap mint nap olvashatjuk, akkora a munkaerőhiány és akkora az igény a magyarnál is olcsóbb munkaerőre, hogy a szuverén magyar állam ázsiai és más multinacionális cégeknek engedélyezi harmadik világbeli munkavállalók tíz- és most már százezreinek több évre szóló itt-tartózkodását, ami persze nem jár letelepedési engedéllyel, de egészen bizonyosan járni fog házasságkötésekkel, letelepedésekkel, és akkor nem is beszéltem a csinnadratta nélkül özönlő szorgos kínai, vietnami és török bevándorlók tömegeiről. Mindeközben a tagállami Magyarország demográfiai mélyponton van, nemcsak a születésszámok csökkenése miatt, hanem a kiköltözés, a külföldi munkavállalás, külföldön letelepedés miatt is. Csak a határon túli magyar népesség a felére-harmadára csökkent az utóbbi tíz-tizenöt évben. De hát miért azt mondjuk, „külföldre” mennek? Saját nagy politikai hazájukban mennek egyik helyről a másikra, amitől identitásuk, kapcsolatrendszerük bővülhet ugyan, de nem szűnnek meg magyarok lenni, bárha Magyarország szuverénje megvonja is tőlük a levélben szavazás jogát, amelyet megad a „határon túliaknak”, akik – hála az uniós csatlakozásnak – épp annyira határon inneniek is már. Magyarország uniós csatlakozása az egykor Trianonban igazságtalanul megvont határokat jószerével megszüntette. Miközben a szuverenista hatalom valóságos Trianon-vallást épít fel, az uniós csatlakozással elértük, amit a szuverén Magyarország soha nem ért el száz év alatt, hogy ugyanúgy jövünk-megyünk ezeken a határokon, mint ha 1920 előtt élnénk. Ez bizony csakis az EU-n belül, a kisállami szuverenitások agarainak hátrébb vonásával vált lehetségessé. A magyar szuverén természetesnek veszi, hogy Tusványoson tart előadást, hogy állampolgárságot ad a határon túli magyaroknak, hogy azok levélben szavazhatnak a magyarországi parlamenti választásokon. Igen, egy rakás törvényszegési eljárás folyik az unióban Magyarország ellen. De az unió nem állam, Brüsszel semmiféle elkülönült a tagállamokkal szembeszegezhető szuverenitással nem rendelkezik, bizonyos értelemben, jogi értelemben a közösségi szerződés maga rendelkezik szuverenitással, de még ezt sem lehet a tagállamokkal szembeszegezni: a hatásköröket együttesen gyakorolják, szembemenni valójában sohasem az unióval, pláne Brüsszellel lehet, hanem a tagállamok együttesével és magukkal az egyes tagállamokkal. Még az együttesen gyakorolt közösségi jog tagállami megsértésének uniós szankcionálása sem lehetséges úgy, ahogy valamilyen jogsértést a tagállamokon belül szankcionálnak. Az uniónak van parlamentje, de ez sem valamilyen európai uniós szuverenitás hordozója. Hozhat törvényeket, de ezek megvalósításához a tagállamok mindegyikének a hozzájárulása szükséges. A lényeg az, hogy az EU nem állam, a szubszidiaritás elvére épül, nem pedig a szuverenitáséra, és szerintem soha nem lesz belőle föderáció. Nem lehet lejátszani a „föderalista-vitát”, amely a 18. század végén Amerikában a föderalisták győzelmét hozta a konföderáció híveivel szemben. Nem hiszem, hogy nemzetállamokból föderációt lehet alkotni. Az EU-nak nem a szuverenitás felé kell mozognia, hosszú távon csak egy nagyon sajátos fajtájú föderatív berendezkedést tudok elképzelni, amelyben nincs önálló föderatív hatalmi központ, nincs a tagállamok fölötti állam – minden ellenkező híreszteléssel szemben Brüsszel nem az –, nem is kell, hogy legyen, mert a tagállamok szuverenitása annyira virtualizálódott mára a globalizációs és integrációs folyamatoknak köszönhetően, hogy egy régi vágású szuverenitásnak, még egy alkotmányosan megszelídített, fékekkel, ellensúlyokkal „leláncolt” szuverenitásnak sincs sok értelme. A szubszidiaritás elvét, ezt az egyébként keresztény, politikailag pedig kereszténydemokrata fogantatású elvet kellene az EU államszervezeti alapjává tenni, és ezen az alapon felépíteni valamit, ami még nem volt. Az a nemzetállam, amelynek demokratikusan kormányra került vezetése vagy népe ezt bármi okból nem tudja elfogadni, ne csatlakozzon az unióhoz, vagy lépjen ki belőle. Nincs nagy tolongás. A meg-megpendített Huxit a már említett szuverenitási színjátékhoz tartozik, a kisegér fogadkozásának és fenyegetőzésének szórakoztató műfajában. Azt adja meg az úristen, hogy a magyar szuverén ki akarja vinni Magyarországot az unióból! Nem bolond – az az egész rendszer végét jelentené.
A szuverenitásmániából vezethető le, hogy Orbán már sokszor úgy beszél, mintha egyedül az ő mindenkori választási győzelme lenne jogos és igazságos?
Megfordítva: a szuverenitásmánia vezethető le a korlátlan hatalom akarásából, aminek feltétele a hatalom által – saját megrendelésre – előállított választási győzelem. Ahol szuverenitás van, ott szuverenitás van: olyan nincs, nem lehet, hogy ne a szuverén – ne a „fényvitéz”! – győzzön a „sötét erőkkel” szemben. Nem szuverenitásmánia, hanem hatalommánia ez, amely hol a nemzeti szuverenitás, hol a népszuverenitás káprázatos szőttesével takarózik. „Addig nincs vége a mérkőzésnek, amíg nem mi győztünk” – ez a szuverén magyar demokrácia egyetlen játékszabálya.